Cum să vorbești și să fii ascultat

Modulul va fi împărțit în patru teme:

• Introducere generală în broadcast
Ce este atenția? Cum să-i captivezi pe oameni? Cum să-ți construiești un mesaj care să fie ascultat și preluat.
1. Scrierea mesajului. Ingredientele, adaptarea la public, targetarea audienței, data mining, statistici și case studies.
2. Livrarea mesajului. Facebook video: Gestica. Body Language. Persuasiune.
Bucla de feedback: cum știu când a fost bine?
3. Exerciții: scriere de text de știri, emisiune de autor, feature story

• Media needs
Landscape-ul media din România. Cine contează, cine setează agenda, de unde pornesc agendele și unde găsim oportunitățile.
Ce își dorește media de la noi, comunicatorii? Conținut care face audiență.
1. Tipologii de content, personaje, storytelling și vizualuri din care se construiesc știrile.
2. Cum să atragi media audiență, ca personaj? Branding, mesaj, poziționare. Factual vs. discurs steril.
Cum să construiești un mesaj pe cei doi vectori principali:
a. cauză / idee
b. conținut de informații relevante pentru public
Tot aici vorbim despre concept viral, emoție versus rațiune, voce de lemn și oficială versus interes public.
3. Tipuri de media și interesele lor: locală și națională. Cum să modulezi discursul pentru ambele tipuri de audiență.
4. Exerciții pe cameră: construcție de mesaj de media.

• Interviul în timp de pace și de război
Cum să ne pregătim pentru interviu.
1. Întrebări și tipurile lor. Închis, deschis, subînțeles.
2. Zonele de siguranță. Lucrul cu message box-ul, pregătirea lui în cazul în care noi dăm interviul.
3. Dezbatere: cum să stăpânești o discuție cu un invitat agresiv sau, din contră, pasiv.
4. Tipologii de interviu, tips and tricks pentru fiecare: prin telefon, pe mail, față în față.
5. Exerciții: construcție de întrebări
Training pe cameră în situații de interviu, agresiv și pasiv.

• Social Media
Algoritm facebook: optimizare de reach, tipuri de audiențe, content paid vs. viralitate nativă.
KPIs: Ce contează mai mult? Share, Comment, Like, Feeling.
Cum să scrii o postare care e preluată, discutată, viralizată.
Video online: cum alegem temele, cum filmăm, cum animăm fotografii și cum construim content ușor de folosit / vizionat în SM.

4

Dinamica directului

Modulul Teodorei Tompea constă în cunoașterea calităților unui prezentator sau unui moderator de televiziune de știri. Vom deveni pregătiți pentru întâmpinarea subiectelor neobișnuite și vom putea gestiona news alert-uri și alte intervenții de tipul unor breaking news. Vom discuta și interviurile în direct și vom analiza emoțiile și părerile personale. O altă parte importantă a acestui curs constă în înțelegerea jurnalistului de TV prin conținutul rețelelor sociale și totodată, împreună vom cerceta modalitățile de abordare a invitaților si crearea legăturilor de durată cu aceștia.

Cursul va fi împărțit în șapte teme:

Ce este un prezentator/moderator de televiziune de știri? A fi ”ancora” propriei emisiuni de știri
Cursul are la bază informații și detalii despre parcursul unui prezentator de știri sau a unei emisiuni de nișă. Prezentatorii de la televiziunile de știri sunt mai mult decât niște cititori de prompter, ei reprezintă niște ”ancore”, de la denumirea ”anchor man” sau ”anchor woman”, cu rolul de a pune cap la cap informații, de a invita oameni esențiali pe temele zile. Este important să înțelegem care sunt etapele esențiale de parcurs. Munca de teren reprezintă bazele unui jurnalist, iar rolul de reporter te ajută mai apoi în munca ”de la pupitru”.

Cultura generală și pregătirea pentru subiectele neobișnuite
Cultura generală o ai sau nu. Însă cu multă ambiție ea poate să fie îmbunătățită și mai târziu. Cursul acesta ne va ajuta să înțelegem cât de bine trebuie să ne documentăm și cât de multe știri trebuie să citim zilnic. Totodata, vom învăța cum să ne pregătim de subiectele la zi și care sunt sursele de informare și cum aflăm detaliile care ne interesează. Nu în ultimul rând, vom afla ce spunem cu certitudine la tv și cum gestionăm o informație parțial verificată.

Gestionarea news alert-ului/breaking news-ului
În această parte a cursului vei învăța cum faci față celei mai mari provocări pentru orice moderator/prezentator – breaking news-ului. Vei stapâni totul despre ce înseamnă un breaking news si care au fost cele mai de impact evenimente care au fost relatate non stop timp de săptămâni întregi.

Interviurile în direct
Veți observa cum puteți pune întrebările potrivite în direct fără să aveți posibilitatea să corectați la montaj sau să reluați întrebarea. Veți cerceta modalități prin care îi puteți determina pe invitați să răspundă cât mai concis și simplu posibil într-un interval scurt de timp. Până la sfârșitul programului veți ști cum sa faceți față răspunsurilor agresive, părtinitoare sau jignitoare și cum să demontați o minciună sau o știre de tip fake news.

Emoțiile și părerile personale
Cu toții avem păreri personale despre orice subiect ne înconjoară, dar asta nu ar trebui să ne influențeze discursul în fața camerelor. E greu să faci asta non stop, dar cu toate acestea există niște mecanisme care te pot ajuta să te menții cât mai echilibrat cu putiință și să îți cultivi echidistanța chiar dacă e vorba de tematici mai sensibile.

Jurnalistul de tv pe rețelele sociale
Împreună vom stabili cât din munca de la tv e necesar să se regăsească pe rețelele sociale și cât de mult contează conținutul de calitate pe social media. Vrei să ai reach uriaș dar audiență la tv zero sau vrei să construiești conținut de calitate astfel încât să le câștigi încrederea celor care te urmăresc?

Abordarea invitaților. Crearea legăturilor de durată
Este necesar să știm un minimum de comunicare esențială despre cum abordăm invitații, cum îi convingem să participe, cum le înlăturăm tracul de tv, cum întreținem relația pe termen lung, cum le furnizăm temele de discuție fără să le furnizăm întrebările - iar la acest modul, vă veți găsi răspunsurile la toate întrebările și curiozitățile voastre.

9

Producția TV în televiziunea de știri

Modulul va fi împărțit în următoarele teme:

Care este rolul producătorului într-o televiziune și cine sunt membrii de bază ai echipei sale
Învățăm să concepem desfășurătoare pentru emisia programului produs
Tehnici pentru îmbunătățirea vizuală și conceptuală a emisiei.
Cunoaștem principalele reglementări în domeniul audiovizual
Conduita în caz de breaking news
Comunicarea în regia de emisie
Vom încheia cursul în plină acțiune: vom fi chiar în regia de emisie, vom gestiona sițuații în timp real, vom simți vibrația unui jurnal.

Vom vedea, pe bune, ce am învățat!

8

De la conținutul jurnalistic, la conceptul tehnic și efectul estetic

Cursul “De la conținutul jurnalistic, la conceptul tehnic și efectul estetic”, își propune o analiză atentă a ingredientelor care compun triada vizual-informativă CONȚINUT-CONCEPT-EFECT.

Împreună, pornind de la gramatica de film și televiziune, vom înțelege limbajul cinematografic și vom dobândi informații utile despre ceea ce reprezintă procesul de realizare a producțiilor audio-vizuale, într-o abordare cât mai utilă, corectă și eficientă.

De asemenea, vom parcurge teoretic și practic, mijloacele de expresie vizuală (încadraturi, mișcări de cameră, unghiulație, compoziție, succesiune vizuală, etc.), cu accent pe eficiența folosirii acestora, precum și structura de bază a echipelor din cadrul departamentelor de televiziune.

Nu vor rămâne deoparte nici detaliile comunicării reporter-cameraman, împreună cu regulile de filmare, regulile de montaj și alte noțiuni de bază care țin de lumină, succesiune și continuitate vizuală în racord cinematografic, săritura peste ax, green screen, studio virtual, filmare combinată, filmare monocameră-multicameră, noțiuni de captare sunet, voce-ambianță, tehnici de producție Reportaj Tv, interacțiunea cu imersive, poziția corectă la cameră și deplasarea în cadru, detaliile privirii, triunghiul informativ, spectator-reporter-plasmă, efectele vizuale de tranziție și racord, pre-producție, producție, post-producție, eficiență în lupta cu timpul și calitatea materialului tv.

Vom jongla, deci, cu toate aceste informații, iar voi le veți parcurge într-o cronologie utilă, puteți înțelege printr-un curs de tip colocvial, astfel încât împreună cu trainerul și folosindu-vă de tehnica aflată la îndemâna voastră, să înțeleageți clar, concis și precis televiziunea.

5

Introducere în regulile de bază ale presei online

Cursul de Introducere în regulile de bază ale presei online vă prezintă diferențele dintre presa scrisă clasică și presa online.

Veți învăța diferențele între scriitura și formatul unei știri de ziar versus scriitura de presă online, veți vedea care sunt regulile pentru redactarea optimizată în concordanță cu recomandările motoarelor de căutare de pe internet și veți descoperi speciile presei online, articolul multimedia și ce înseamnă AMP și IA. Veți afla, totodată ce rol are social media în presa online.

În cadrul modulului, veți înțelege ce este o știre, cum se redactează o știre, la ce întrebări trebuie să răspundă o știre și veți afla cum și de ce trebuie să luptați împotriva clickbait și a fake news. Împreună vom discuta despre reponsabilitatea socială a presei online, despre reguli de etică și prevederi legislative, dar și despre importanța echilibrului între audiențe și profesionalism.

Obiectivele noastre cuprind asimilarea, într-o perioadă scurtă, a noțiunilor de bază despre presa online. Vom reuși, la finalul cursului, să discernem între informațiile care au valoare de știre și cele care nu au. Veți învăța să redactați o știre publicabilă pe un site de știri, iar știrea voastră va avea noțiunile de bază necesare pentru optimizarea specifică motorului de căutare Google. La final, vom înțelege care sunt regulile de etică și care este responsabilitatea noastră față de adevăr și față de public.

10

Comunicare 360 – curs integrator pentru formarea competenţelor de comunicare

De fiecare dată când vorbesc cu cineva despre meseria mea, dacă nu prima, a doua întrebare pe care o primesc este: „Şi ... ce te faci dacă ai emoţii?” Răspunsul îi miră pe toţi. Adevărul este că toată lumea are emoţii, e natural. Chiar şi cei mai experimentaţi au emoţii. Doar că unii le ascund. Iar adevăraţii profesionişti le stăpânesc, le fac să lucreze în interesul lor. Ca să comunici bine, omul din faţa ta trebuie să simtă că eşti om, ca el, adică ai emoţii.

Din păcate, stăpânirea emoţiilor nu vine natural. Nu este un instinct şi, să recunoaştem, şcoala din România are cu totul alte priorităţi decât să ne înveţe să ne cunoaştem şi să ne stăpânim emoţiile. Din fericire, cunoaşterea emoţiilor şi stăpânirea lor se deprind, se antrenează şi, în timp, cu perseverenţă, doritorii ridică la nivel de expert această abilitate.

Cursul de Comunicare pe care vi-l propun porneşte de la emoţii. Ce să facem cu ele? Câtă emoţie e prea multă? Dar câtă e prea puţină? La ce ajută emoţia şi la ce încurcă? Pe unii îi va surprinde, cursul de comunicare îi va face pe cursanţi să se cunoască mai bine şi vor înţelege care dintre atuurile lor personale pot fi transformate în argumente de comunicare. Prin stăpânirea emoţiilor vom ajunge să răspundem întrebărilor referitoare la ce fac cu corpul, cu mâinile, cu faţa? Unde să mă uit?

Cursul pe care vi-l propun este unul eminamente practic. Vom deprinde compentenţe de comunicare şi le vom exersa în diferite contexte de comunicare: faţă în faţă (prin dialog interpersonal sau interviu, pe care îl luăm sau îl dăm la tv) sau mediat (prin intermediul camerei, fie că este vorba despre apariţia la tv sau pe youtube, tiktok, facebook etc.). Ştiu la ce vă gândiţi. Da, ne vom ocupa şi de comunicarea în faţa unui public, fie că e şedinţă, examen oral, miting politic sau orice altă situaţie pe care o vor propune chiar cursanţii. Fiecare participant va fi tratat în funcţie de nevoile sale de învăţare, pe care împreună, în calitate de colegi, le vom trasforma în conţinuturi noi, pe care le vom trasmite apoi tuturor cursanţilor. Vom exersa discursuri, pe care le vom filma şi le vom analiza la curs.

Camera de filmat va fi instrument de baza în acest curs. Vom învăţa ce să facem cu emoţiile, corpurile şi vocile noastre şi vom exersa în faţa camerei. Cum rămâne cu gândurile? La ce să mă gândesc şi, mai ales, ce să spun când sunt în faţa unui public, veţi vrea să ştiţi. La cursul de Comunicare 360 vom petrece foarte mult timp elaborând şi apoi analizând mesaje. Cum e bine să îmi structurez conţinutul de comunicat? Ce face un mesaj să fie de impact pentru public? Pe ce să mă bazez când vreau să ţin un discurs? E mai bun un discurs scurt decât unul lung. Dar cât trebuie să dureze un discurs scurt? Dar o apariţie la tv cât ar trebui să dureze? Cursul de Comunicare 360 are răspunsurile pentru voi.

Abia aştept să ne cunoaştem şi să lucrăm împreună. Va fi o plăcere!

Trainer – Cosmin Prelipceanu, de 25 de ani în presa, licenţiat în marketing, cu experienţă în comunicarea de corporaţie, doctorand UNATC – Fakenews și dezinformare

3

Curs de Scriere și Editare a știrii de TV

Modulul va fi împărțit în șase teme:

• Structura știrii de televiziune
Veți învăța cum să scrieți de la zero o știre de TV astfel încât aceasta să fie obiectivă, clară, concisă, în termeni simpli, însă nu simpliști. Veți înțelege cât de importantă este documentarea și informația de context în construcția unei știri. De asemenea, vom discuta importanța construirii unei știri în acord cu imaginile filmate. Tot în acest modul, veți învăța să gestionați informațiile tehnice, să le descifrați și să le puteți explica pe înțelesul publicului larg și veți putea integra în construcția știrii diferite infografii.

• Tehnici de scriere obiectivă și creativă
În această parte a modulului, veți transforma textul unei știri, construit în mod tradițional clar, concis și simplu, într-un text creativ, care să capete originalitate și să capteze atenția telespectatorului. Veți reuși să construiți un text care să conțină informații relevante și să stârnească în același timp emoție. De asemenea, veți stăpâni gestionarea figurilor de stil în știrea de televiziune.

• Lead-ul știrii de TV
Această secțiune vă prezintă modul în care trebuie construit un intro de știre care să concentreze informația-cheie și, în același timp, să stârnească interesul pentru ca telespectatorul să rămână în fața televizorului până la finalul reportajului. Vom învăța cum scurtăm distanța dintre jurnalist și telespectator prin modul de adresare și cum folosim citatele în lead-uri.

• Titlul știrii de TV
Titlul unei știri este „cartea de vizită” a reportajului, iar împreună vom afla care sunt categoriile de titluri de TV, ce nu trebuie să lipsească din titlul unei știri de TV, cum transformăm un titlu sec într-unul captivant și cum arată titlurile de care să ne ferim, cele care alungă telespectatorul. Totodată, vom vedea cum trebuie gestionată folosirea citatelor din vorbitori în titlurile știrii de TV.

• Editarea știrii de TV
La cursul de editare a stirilor de TV vom învăța cum scriem și rescriem o știre, cum îmbunătățim un text deja scris și mai ales, de la ce trebuie să pornim atunci când rescriem o știre construită de altcineva. Veți afla cât de importantă este documentarea unui subiect în procesul de editare a unei știri și veți înțelege de ce dialogul între reporter/redactor și editor este vital atunci când are loc editarea știrii.

• Gestionarea unui Breaking News
Veți parcurge etape în care veți învăța ce reprezintă informația de Breaking News și în ce formă ajunge aceasta la TV în cel mai scurt timp. Veți construi lead-urile pentru Breaking News și veți urmări fluxul informației de Breaking News prin exerciții despre cum putem susține o oră de emisie pornind de la o singură informație. La acest curs, veți realiza construirea unui titlu de Breaking News și veți vedea cât de rapid trebuie actualizată informația pentru a menține interesul telespectatorului.

6

SEO și marketing digital

Modulul va fi împărțit în patru teme:

  • Optimizare SEO - Google Basics
    Introducerea în optimizarea pentru motoare de cautare pentru jurnaliști

  • Google News & Discovery - Adîncire
    Optimizare pentru motoare de căutare pentru jurnaliști - partea 2. Module Google specifice pentru presa online

  • Social Media: YT, Facebook și înapoi la Discovery
    Optimizare pentru social media pentru jurnaliști și echilibrul între SMO și SEO

  • Analytics și urmărire / analiza datelor pentru jurnaliști
    Urmărirea traficului - Introducere și cele mai multe metrici pentru jurnaliști

five_logo_light_blue_2020_Square
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. scoalademedia.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Trimite
Vezi politica de confidențialitate